Så.. helgen som var spenderades i Mora. Jag och Calleman var på vårat första Assistanshundsläger. Tre dagar med massor av intryck, träning och gemenskap. Vi var totalt sex stycken ekipage med diverse behov och handikapp.

Det var första gången jag besökte Mora, har bara varit på genomresa innan. Fin stad! Calle tyckte nog att det var lite väl långt bort, första gången han suttit så mycket i bilen på samma dag… Vi mellanlandade hos mina föräldrar dagen innan för att dela upp det lite. Sen körde vi skogspromenader en gång i timman under resans gång. Calle ylade och skällde när han fått nog och var uttråkad… Helt OK för mig. Man är ju trots allt en säkrare bilförare med regelbunda pauser. Att tugga tuggben är som inget att tänka på heller i bilen. Men nämnvärt är att vår föredetta bilsjuka kille inte dregglade en droppe i bilen! Sniffs lugn verkar ha smittat… 🙂

På lördagen hade vi miljöträning inne i Mora centrum. Första anhalten var en djurbutik. Jag hade lovat Calle ett tuggben och tänkte införskaffa en Haltigrimma. Hittade även snusnäsdukar till jyckarna, så Calle fick en med ”Varning för Matte” och Sniffiluran fick en svart med ”Snarkhund”.. Mycket passande bägge två. På vägen till kassan dök busen ned i en står back med grisöron, norpade ett och tittade på mig som att ”du glömde den här Mami…” Så ok.. Ett grisöra också då..

Vi har ägnat mycket tid, eller nästan all tid åt socialträning med C under sommaren. Inte bara för att klara av Assisanshundandet, utan också för att den här rasen har lätt för att bli könilsken. Så lydnaden har nog fått stå tillbaka en del. Linföringen också för den delen.. Det märktes när det var dags att sätta på lånetäcket och gå in i en affär.. Jag måste säga att jag är superstolt över Calle och hans prestationer. Att vistas med andra hundar en hel helg, inte få hälsa på dem eller leka för den delen har tagit mycket på hans tålamod.. Han är minst sagt känslig just nu och inte alls upplagd för varken träning eller lydighet vissa dagar.

Ann, tack för att du hjälpte mig med kameran! Inte lätt att få en shysst bild med så många hundar och människor på. Jag slänger dock inte upp någon gruppbild här, utan det får ni kika efter på SAH´s hemsida.

Inget utav helgens ekipage som prövades blev godkända, så det skall bli en träff senare i höst/vinter med ny genomgång. Vi har en del lydnad och linförighet att träna på som sagt. Ingen överraskning för mig. Jag hade inte kunnat kräva mer av Calle just nu, utan har valt att backa med den sortens träning nu när han är så lynnig. Vi har fått en ny klicker och lite nya infallsvinklar, så jag tror inte att det skall vara några problem att få rätsida på det hela.

Just nu ligger fokus på Calles första utställning i Vara till helgen… Jag hoppas komma iväg på ringträningen på torsdag med för att vara så förberedd som det bara går. Vi får se vem som får vara handler på lördag…

Här är Sniffilurans söta scarf.. Passar henne utmärkt då hon snarkar så det durar i hela lägenheten… Jag trodde faktiskt inte att någon av dem skulle acceptera att ha dem på sig, men ingen av dem har irriterat sig på dem. Bra att C vänjer sig om han skall ha täcke på sig sen..

Näe.. Jag är fortfarande mentalt utschasad efter helgens alla intryck, C ser inte mycket bättre ut han.. Lustigt att de saknat varandra så mycket. Ingen av dem åt utan den andres sällskap.. Kul att de tycker så mycket om varandra!

